Tuesday, 20 September 2011

KETAWA ITU INDAH.

Salam semua.


selsema menyerang lagi.
saya dengan rela hati tidur berselubung dengan selimut serta mengangakan mulut seluasnya,
untuk mendapatkan udara supaya ibu tak perlu menempah batu nisan tertera nama saya.


nak ajak blogger bergelak ketawa sebentar.
tak nak gelak pun takpe.
senyum dah la ye ?
ketawa itukan indah  ^__^




dialog ayam dan lembu


ibu ayam            :            manusia ni memang mementingkan diri sendiri!
lembu                 :           kenapa ni der ?
ibu ayam            :           bro, ko tengok la pe diaorang buat kat aku.
lembu                 :          buat apa ? hidup je lagi ko. tak kena sembelih pun.
ibu ayam            :           aku ni bertelurnya hari-hari. laki aku tu, dh penat heboh sekampung setiap kali aku bertelur. yg di ambil telur aku ape kes ? baru berangan nak anak dua tiga ekor. aku pun nak waris jugak.. siap dimakannya telur aku, caitt!!!
lembu                  :          ehh mak ayam, aku pun hape kurangnya.
ibu ayam             :           hah ko kenapa pulak ? tak pernah aku tengok manusia makan anak ko der..
lembu                  :          tiap-tiap hari manusia perah susu aku tau! kemudian diaorang minum. ko cakap dengan aku berapa ramai manusia tak pernah minum susu lembu aku ? tapi pernah ko dengar walau seorang pun manusia panggil aku "mak" ??
ibu ayam            :            bodoh punye lembu!



"kami mahukan waris yg banyak" (ibu ayam:2011)



gua ajaib


disuatu hari,
pak mad datang ke Kuala Lumpur bersama anak gadisnya bernama jemah.
pak mad dan jemah TIDAK  pernah menjejakkan kaki ke Kuala Lumpur sebelum ini.
beerti inilah kali pertama mereka berada di kota raya.


mereka bersiar-siar di sekeliling bandaraya Kuala Lumpur sehingga ke petang hari.
tiba-tiba pak mad dan jemah terlihatkan seorang nyonya tua yang berjalan seperti hampir menyembah bumi menuju ke sebuah lif.


jemah              :         pak, apa benda alahnya tu pak ?
pak mad          :         entah la jemah. orang tua tu berani masuk ke dalam. di telannya nanti baru dia tahu.


nyonya tersebut lalu menekan butang di lif dan pintu lif pun tertutup.



jemah              :       hah pak, memang kena telan pun orang tua tu!!
pak mad          :       bapak dah cakap tadi. biarlah orang tua tu, dh kerepot. (berkedut) hidup pun tak guna.


dengan tidak semena-mena pintu lif terbuka lagi.
dan kali ini yang keluar adalah seorang amoi putih bak tepung gandum,
memakai mini skirt serta mengenakan kasut tumit 5 inci.



pak mad         :      amboi!! jemah, esok kita bawak mak kau sekali ye.
jemah             :      buat apa pak ? bukan mak dh tak larat nak berjalan, sakit lututnya.
pak mad         :      ishh ko ni. kita sumbat mak ko dalam gua tu. nanti mak kau keluar jadi sihat macam nyonya tadi tu. mula-mula masuk macam dh nak mampos aku tengok. sekali keluar dari gua, mengancam!!






gila telefon 


seorang ayah mempunyai seorang anak gadis yang sangat gemar menggunakan telefon berjam-jam lamanya.
setiap kali telefon berdering,
anaknya pasti akan berborak sehingga 6 jam.


entah apa yang diborakkan pun tak tahulah.
sehinggakan ayah si gadis kebingungan.


suatu petang, telefon berdering lagi.
si anak gadis berlari mendapatkan telefon.
ayahnya pula sudah pun menggelengkan kepala.

" aishh.. lagi 5 jam la tu "

tetapi kali ni si gadis cuma berborak selama 2 jam sahaja.
kemudian si gadis berjalan masuk ke dalam bilik.


ayahnya kebingungan lalu bertanya.



si ayah       :      melah, siapa telefon tadi ?
si gadis      :      entah la ayah, salah nombor.
si ayah      :      aik ??   ( habis apa yang diborakkan ??)





siapa yang bodoh ??

ketika subjek bahasa melayu sedang diajar dalam sebuah kelas.




cikgu          :         murid, saya mahu kamu buat ayat menggunakan perkataan tepung.
man            :        cikgu, saya nak bina ayat tu.
cikgu          :        bagus man. sila berdiri dan beritahu kelas apakah ayat kamu.
man            :        mudah je cikgu... " emak sedang membuat kek di dapur"
cikgu          :        mana "tepung" awak man ??
man            :        la.. cikgu ni. "tepung" kan dalam kek.. cikgu ni tak sekolah ke hape ??




kaler apa ??


dua orang gadis sedang beristirehat sambil mencari pakwe di sebuah gerai.



mira          :        ok, aku nak bagi teka teki ni. ko jawab tau.
fara           :        bak mai je sini.. aku jawab.
mira          :        ok, lipas kaler apa ??
fara           :        sonang! kaler hitam.
mira          :        ok, betul. buaya kaler apa ?
fara           :        senang lagi. kaler hijau taik ayam.
mira          :        ok, kalau macam tu, scorpio kaler apa ?
fara           :        kaler... erm warna merah jingga kot.
mira          :        takk!! haha
fara           :        habis tu ??
mira          :        scorpio kaler jengking la. kahkah!!
fara          :         ok, aku terkena.!




ketawa itu indah sayang! ^_^



: terima kasih daun keladi,lain kali datang baca lagi :

29 comments:

kura said...

hahaha. mak lembu ye -,,-

Pocket said...

hhahaha! pocket tergelak jap pasal 'cikgu tak sekolah ker haper!?' :D
good one sis,

ade2mama said...

aku suka gua ajaib heheeh..
nmpk sgt dorg kuno glew..jeheheh..first time tgk kot heeh

niesasukasuki said...

hahaa..

Finaz Jaafar said...

hahaha..lawak kut..ermm yang gila telefon tu kte tak bape paham pulak..huhu

sleeping_maniac90 said...

haha ak pna bca gak lwk2 nih dulu..
mmg kalakar..

Lea Isnawi said...

dh x sakit dh slepas bergelak ketawa sini

hehe

zati embong said...

hahaha.lawak!

dill said...

hahaha! terkesima sekejap bile tgk gamba gorila tu

dill.

Ungu Violet said...

haha...gurila yg comey...huhu

ekabukanmakcikkau. said...

hai mak lembuuuuu . kau sangat cun ini hari ngorat boleh ? feewitt feewitt haha

NOOR FATIN said...

gahaha gelak guling2 :))

Lia Irdelia said...

wahahhaha... kelakar .. :)

Tukang Karut said...

hik hik hik gelak malas...

aiman fanboy k-pop said...

jatuh hati ngan entry nih....cute......haahaa...lucu..very2 funny..thank ceriakn kitorg ye?

miratun madihah said...

kahkah kelakar,oopps tak ley gelak banyak2 nnti ilmu lari

cik sakdi said...

salah nombo pon borak 2 jam?wakakak

Amirul Aqiim said...

emak sedang membuat kek di dapur..
HAHAHAHAHA

ILA HonEyBuNNy said...

hehheheh...

tersenyum n ketawa baca malam2 cmne...adoii la...

Umie Artoqiemie said...

Mak lembu.. aku tak pernah minum susu lembu, selamat lah aku.. haha

merahitujambu said...

hehehe...lawok jee laaa

ctk said...

hahahaa..nampak sangat perli isteri dy tua...kihkihkih..

budakijaupendek said...

kura : ehh anak lembu ke anda ? hahaha. gurau!



Pocket : terima kasih. baguslah tergelak. =D



ade2mama : jgn anda jd seperti mereka sudah la. hehe



niesasukasuki : =D

budakijaupendek said...

Finaz Jaafar : oh, apa yg diborakkan sampai 2jam, pdhalnya salah no je. punya la gila telefon. hehe



sleeping_maniac90 : hehe. kelakar kan ??



Lea Isnawi : wa.. bguslah lea =)



zati embong : hahahhaa, gelak sekali. =D

budakijaupendek said...

dill : kiut tak ? =D



Ungu Violet : gorilla pun ketawa. hehe



ekabukanmakcikkau : hahaha, mak lembu tak berhias lagi dh cakap lawa.



NOOR FATIN : guling-guling sekali. hehe

budakijaupendek said...

Lia Irdelia : =D



Tukang Karut : pemalas! haha



aiman fanboy k-pop : welcome. hal kecik je :)



miratun madihah : kejarlah ilmu tu balik. hehe

budakijaupendek said...

cik sakdi : "gila telefon" la katakan. hehe



Amirul Aqiim : sy pun tergelak bca ayat tu. hehe



ILA HonEyBuNNy : ketawa takpe ila. jgn mengilai. haha



Umie Artoqimie : ehh betul ke ? atau ngelat ni. haha

budakijaupendek said...

merahitujambu : =D



ctk : pak samad tak sedar diri. hehe

Run Away said...

memang ketawa sy...baca entry ni...;d

copyright@budakijau.do not copy.