Thursday, 15 September 2011

ANDAINYA ANDA MENAHAN

Salam readers.


pehh tajuk entry sangat sopan.
asyik-asyik post mengenai saya.
pengalaman saya.
kisah saya.


kali ni nak kongsi info sikit.
kihkih!
ahh sorilah.
saya suka tergelak malu ni.
sopan la katakan...


ok, ok.
info mengenai BERSIN.
for me, i hate sneezing.
jangan salah anggap.
maksud saya disitu ialah tak gemar.
dek kerana saya ni mempunyai masalah yg anda pasti hairan.



saya pasti anda hairan sebab mr.sedut (my bf) pun gelabah 1st time date dulu.
kerana mata saya mengeluarkan air yg jernih serta suci setiap kali SELEPAS saya bersin.
hah air mata la tuu.. 
hahahaha
kenapa mr.sedut gelabah ??
sb dia takut orang sekeliling anggap saya menangis.
dan mata yg berair ni pun hanya disebelah kiri sahaja.



itu saya,
tapi anda suka tak bersin ?
setahu saya bersin ini bagus.
sebab kita mengeluarkan sisa kotor, habuk, dan kuman dari terus masuk ke dalam badan.
itulah puncanya kenapa kita perlu mengucapkan ' alhamdulillah' selepas kita bersin.
menunjukkan kita bersyukur kita dihindari dari penyakit.



info ini saya pernah terbaca la.
google sendiri kalau tak percaya ok ??


tapi disini,
kalau tengah nak main sorok-sorok dengan anak buah,
duduk pula menyorok dalam almari baju lama.
mesti terasa nak bersin kan ??
so tindakan pertama kita lakukan,
ialah MENAHAN DIRI DARI TERBERSIN.


ianya sebenarnya adalah tidak digalakkan.
or maybe tak payah la tahan diri dari bersin.
kerana ianya memberikan kesan yang tidak elok kepada kita.





antara kesan sampingannya ialah : -



---->  tubuh tidak dapat menahan.

purata kelajuan bersin ialah 161km / jam.
dengan menahan diri dari bersin,
tubuh kita perlu menahan kelajuan yang datang secara tiba-tiba.
lebih mudah anda bayangkan anda seperti superman menahan bas kereta api di landasan kereta api. pehh laju tu beb..


bukan kelajuan van tetapi kelajuan kereta api ye saudara.
harap maklum.

---->  kuman di dalam badan.

tujuan utama bersin ialah mengeluarkan segala kuman yg tidak diperlukan right ??
so kalau la ditahan, kuman tu pergi mana ??
masuk dalam badan kita semula.
dengan kelajuan tadi,
agak-agak kuman tu ke mana ??
sampai ke bontot kot ?
hahahaha


---->  tulang hidung patah.

oh ini sumber google juga lah.
hidung mancung bak kajol tapi kalau patah apa kess ??
baik simbah je badan sendiri dengan asid.
ahaks!
mulut kurang hajauuu betul aii..
risiko ini bakal terjadi jika anda KERAP menahan diri dari bersin.


---->  gangguan pendengaran terjejas.


dengan erti kata lain gegendang telinga kita bakal pecah.
ini disebabkan setiap kali kita bersin,
ianya menghubungkan antara hidung dan telinga sebenarnya.






so ini sahaja serba sedikit info yg dapat saya kongsikan.
sebenarnya banyak lagi kesan sampingannya.
tapi saya bukan proffesor wokeh!



hahahaha,
selamat beramal dan menambah pengetahuan.
chill!!  ^.^





nota jari  :   p/s.. jgn la cuba menahan bersin pulak lepas ni. dan bersin tu please cover your mouth with some napkin or hand towel ke. geli la tempias air liur tu. hahaha

: terima kasih daun keladi,lain kali datang baca lagi :

32 comments:

Run Away said...

wah....sy selalu tahan bersin dgn menutup idung...aduh...takot dah rasa...

dzafira said...

Tersangat bengang bila tak jadi nak bersin... Buat org ternanti2 je.. hehe

cik kartun said...

erkk?? CK bersin mama CK kata mcm kucing..hihi
CK thn2 nk bersin uh..xnk bg org dengr..x pew kew? hihihi

cik sakdi said...

pergh pergh pengetahuan ni weh. kene catit ni. hahaha

- abdul hadi abdul muti - said...

aku suka bersin. bila dapat bersin tu, memang bersin sekuat habis. sebab kalau bersin kuat2, nikmat dia lagi best. haha

budakijaupendek said...

Run Away : yup, lepaskan semua kotoron itu! haha



dzafira : hah betullll la sgt. hehe muka nk bersin tp tak jadi. imagine sendiri la kan.




cik kartun : tahan bunyi takpe. jgn tahan bersin. hehe



cik sakdi : catit je ?? sugus sebungkus takde ?? haha

budakijaupendek said...

- abdul hati abdul muti - : haha, betul.. tp gadis sopan tak dibenarkan buat mcm tu.. hihik!

Lea Isnawi said...

dgr kata jugak
time kite bersin tu, setan2 keluar dr bdn kite
tu kite digalakkan utk ckp alhamdulillah

wallahualam :)

tehais said...

Hachooooomm. Alhamdulillah.
Sory. Tolong lap mukus dengan ayaq liuq saya kat blog ni ye. Hihi ;p

aleen aiden said...

wa,kuar air mata sebeleha je pulak tu.hi3

tomatokering :) said...

habeslah idong kalau patah .. huahahaa ;p

kalau kite bersin abes gegar satu rumah . wakaka

WuMing said...

Info yang menarik...

Tapi tak tahan laa bila baca air mata yang suci tu..

Hih..kih..kih..

si kiut lavender said...

trima kasih atas info berguna ini si budax sopan..:)

Tukang Karut said...

request info kalau tahan kentut pulak!

Finaz Jaafar said...

hachoooooooommmm!
urmm kte ske bersin tutup hidung sebab takut hingus bersepai ! hahahaha

sleeping_maniac90 said...

ak plg bnci kalo ak nk bersin, pstu xjdik nk bersin.. grrr ahahaha

Izzar said...

erk. ok lepas ney tak tahan lagi la plak. hoho. tq for the info.

~SaL IjOu~ said...

sebut pasal bersin, teringat sorang kwn kat uni dulu, kalo bersin bunyinya semacam..sume org mesti gelak~ sian dia,malu tersipu2~ ;p

budakijaupendek said...

Lea Isnawi : wah, begitu ? thanks for sharing lea :)



tehais : ahh sgt tak sopan gadis ni! hahahaha



aleen aiden : tulah, saya pun tak dh jd rimas kdg-kdg tu.huhu



tomatokering :) : uish.. bersin ke hape tu ? haha

budakijaupendek said...

Wuming : air mata itu sgt bernilai. chewahh.. puii.. haha



si kiut lavender : * blushing* puji lagi next komen ye! =D



Tukang Karut : tahan kentut bergelora perut bang oii!! haha



Finaz Jaafar : kalau bersin time makan makanan tersembur! hahaha

budakijaupendek said...

sleeping_maniac90 : again, kita serupa. hehe



Izzar : wc! sharing it's caring what... hehe



~ SaL IjOu ~ : kawan sy pulak bersin berkali-kali. hihik!

dill said...

hachoommmm!!!

dill.

miratun madihah said...

kita tiap-tiap hari bersin,so saya sihat lah ea :P

syahirooAhmad said...

wahh tak caya fara aku nih dah jadi gini.. bagus! gud info!

kocix! said...

aku bersin comel2 je..
hahhaaha..

budakijaupendek said...

dill : selsema ke ? kihkih!



miratun madihah : alhamdulillah sihat. amin..



syahirooAhmad : selama ni sy macam mana ? haha



koc!x : seorang lagi gadis sopan.... alhamdulillah.. :)

Pocket said...

haaaa...
pocket paham pocket paham,
dia macam menutup idung n mulut trus masa nak bersin tu n dari bunyi 'haaaashim!!' (Nama orang nih)
trus jadi..

'kaccccuppppp'

pocket selalu buat tu!!

Saiazuan said...

everyone hate sneezing~

fiq. said...

alhamdulillah, thanks sharing inpo ni, saya kalau bersin keterlaluan, baru keluar air mata..

apa jadi kalau kita bersin sambil mata terbuka? haha, biji mata kita akan tersembul keluar!
sebab tu la automatik mata kita tertutup bila nak bersin, sebab impack bersin ni sgt kuat mcm awak cakap tu.


haha, so dont try this at home

budakijaupendek said...

Pocket : hahahaha oh begitu rupanya bgaimana tercipta nama 'hashim' ye..
bravo2. hahak!



Saiazuan : oh really ? bukan semua orang kot. hehe



fiq : yea.. dont try this at home. hehe

ctk said...

xdapat den tahan lagi.....haaaaaa...cummmmmm


ok..da cOver ngan selimut..huhuhu

budakijaupendek said...

ctk : kihkih! kasi sembur jek!

copyright@budakijau.do not copy.