Wednesday, 31 August 2011

KISAH RAYA

Nak duit raya boleh ??
siapa cakap saya tak layak dapat duit raya ?
ahh memang tak layak pun.
ahahahaha...


ok, but i still got my duit raya la.
dapat dari my abah semestinya, bandi (abang sulung), pak ngah (ayah sedara), dan  mak lang (mak sedara), wan (nenek), uncle (jiran)
see, boleh buat list lagi sb yg memberi sikit sangat!
kahkahkah!!


ok, raya kali ni setakat ni meriah.
pagi raya pergi melawat kubur.
yelah, orang kata setahun sekali je.
keji kan ??
huhuhuhu..
walau lintah memanjat sekali pun,
ku harungi dengan penuh ketabahan.
serius!
kena diam bila nampak lintah menggeletik atas daun kering tu.
eeiiiiiiiiiiii..........!!
rasa nak parangkan je lintah tu.
berani si dia menjajahi betisku yg berbulu roma ini.
demm.........!

awww.. hidung besauuu ~
(gambar hiasan)


ok, anda ada kisah dipagi raya tak untuk dikongsi ?
saya ada la tahun ni.
meh la dekat sikit,
kita beramah mesra dihari raya ini. hahahaha
ok, stop.stop.stop.!


tersebutlah kisah di awal pagi raya.
seawal pukul 6 pagi.
semangat raya la katakan.
kihkihkih!!
saya membantu ibu di dapur.
selesai memasak kuah lontong kegemaran,
ibu hulurkan sebungkus makanan terdiri daripada rendang, nasi impit, lemang dang sebotol plastik kuih raya.


ibu    :     seperti biasa, tugas ko bg auntie dan uncle. cepat pergi.


jujurnya, saya tak mandi lagi that time.
waa.. tak malu mengaku nih!
just gosok gigi, basuh muka.
omputih style la sikit. hahahaha..


memang kebiasaan kami memberi uncle dan auntie rendang dipagi raya.
mereka ialah jiran cina kami berselang sebuah lagi rumah dan hanya tinggal berdua. (faham??)
dengan muka bajet segar, saya pergi la berjalan kaki ke rumah jiran kami tu.
semangat satu malaysia.
ho ho ho hotak ko!!
hahahahaha..


padahal dalam hati niat nk angpau.
muahahahaha..
setibanya di destinasi,
saya mengetuk pagar jiran kami.



fara       :      auntie... auntie...


yg keluar hanya uncle.
aiyama... habis gue.
uncle ni kurang cergas sikit. hahaha
tak tipu.. beliau agak ketuaan sedikit.


menunggu hampir setengah jam,
uncle tadi masih tak berjaya membuka kunci rumah beliau.
muka saya that time.. err...   =.=
serius tak tahu nk buat muka macam mana.
kaki dh agak lenguh ni.
tp muka uncle tadi memang dh gelabah.


fara     :     uncle, auntie mana ??
uncle   :    kolumpo, kolumpo. jumpa anak.
fara     :    ohh.. patut pun lu tak lepas nk bukak kunci pagar! grrr...  (ok, ni cakap dalam hati jekkk! haha)


setelah uncle mencuba lagi 10 minit kemudian,
beliau membaling kunci tersebut kepadaku.
ehhh awat saya berkarangan nih! hahaha
ok, lepas uncle baling kunci, sekali tak sampai pulak.
haduihhh.....


fara     :    uncle, macam ni la. saya pusing ke belakang. uncle bukak pintu belakang ok ?
uncle   :    aa... ok, ok.


berlari la saya ke belakang.
nasib la rumah kami dekat.
kalau rumah uncle hujung sekali ?
takde maknenya saya nk berlari ke sana.
hahahahaha..

setibanya dipintu belakang,
kelihatan uncle masih mencuba membuka kunci pintu belakang.
haa.. pintu belakang boleh la saya capai.
pintu depan ada pagar.
tak boleh masuk.
so dengan penuh sopan saya pulak cuba membuka kunci pintu tersebut.
dan memang TAK BOLEH!



fara    :    uncle, kunci lain takde ke ? tak boleh bukak la uncle..
uncle  :    takde, takde. auntie bawak oo.. pergi kolumpo.


ok, taik cicak betul auntie tu. hahahaha
berani lu kunci laki lu dalam rumah ??
saya tak tahu ianya disengajakan atau tidak.
so saya hulur jelah celah ruang mana yg ada.
nasib baik ibu tak letak atas pinggan.


alhamdulillah....
sampai jugak hajatku.
muahahaha..


uncle    :     amoi.. lu, amik kunci depan. boleh ?


satu tentang saya,
saya susah nk faham loghat cina ni.
but i guess uncle nak saya ambil semula kunci yg dia campak dekat saya dihadapan pagar tadi.
ala.. yg saya tak sampai nak capai tadi.
biasalah, tangan pendek!
wakakakaka..

so pergilah semula saya ke hadapan.
mengambil kunci beliau menggunakan penyapu.



fara      :    ok aaa uncle. ada apa-apa lagi ?
uncle    :    ok, ok. takde apa-apa lagi. terima kasih aa.. laye,laye.. (raya, raya)
fara      :    hehe, ok uncle. terima kasih ini angpau aa.. bye2.


so moral of the story,
lain kali nak hulur rendang berniat baiklah kamu.
janganlah mengharapkan angpau sahaja.
kahkahkah!!


angpau for me and puteri gayung (adik)
isi dalamnya berapa ??
mana boleh beritahu. hihik!


: terima kasih daun keladi,lain kali datang baca lagi :

10 comments:

Tukang Karut said...

nak angpau gak!

cik pha said...

KAU terlalu menarik laah tu sampai lintah pun suka kau hhahahha.bak sikit angpau sini hehhe

budakijaupendek said...

Tukang Karut : pergi mintak dgn uncle tu. jgn lupe bawak rendang. haha



cik pha : sharing it's not allowed now. haha. lintah tu gatai lor..

sleeping_maniac90 said...

nih no akaun aku
12*****-***-***-****
jgn lpa msukkn duit dr uncle tuh hahaha

iMBobo said...

mesti byk uncle tu bg kan?hehe

Mialia said...

nak duittttttttttttttttt..... akk kn comellll.. hehe

Cik Ca'ah said...

nak duit raya jugakkkkkkkkkkkkkk

budakijaupendek said...

Mialia : ehh2 puji lagi larh!
haha, klo tak bg sampul kosong je nnti. kihkih!



Cik Ca'ah : p mintak dengan uncle. hehe

budakijaupendek said...

sleeping_maniac90 : hmboi. melampau! bhahahaha..



iMBobo : ala cukup la buat beli coki-coki lima batang. hoho

ILA HonEyBuNNy said...

wahhaha...bila nak kasi ila angpau neh....mesti banyak tu...hehe

copyright@budakijau.do not copy.