Monday, 15 August 2011

COOKIES FOR HARI RAYA

wink-wink! salam semua.
sudah masuk dua minggu kita berpuasa.
so, ada yang sudah mula memanaskan ketuhar right ?
same do i, terbit fajar sahaja saya sudah bersemangat nk memulakan tugas yg dipertanggungjawabkan.
al-maklumlah, anak dara sulung dalam family. hihik!
sy akui, tak teror bab resepi tapi andai kata setakat membantu tu, ringan sangat tulang ni.


ibu   :  aku buat adunan, ko la buat yg selebihnya. bakar, biar kiela yg buat. ko bentuk kuih tu betul-betul serta decoration yg leceh, lagi la menjadi tugas ko.


resepi ibu bagi, kami sweet helper ni membantu jelah.
memang jadi tradisi kami turun menurun untuk membuat sendiri kuih raya ni selagi rezeki Tuhan kurniakan buat kami sekeluarga. Amin..
so ini dia kuih raya yg memandai sy je cipta. hihik!


tart blueberry.

ahh senang je. ibu malas nk menggulung tart, so saya cadangkan je ibu buat ala-ala munge-munge shantek (bunga-bunga cantik).
simple dan paling penting bekas kuih tu warna HIJAU! yey...
ditengah-tengahnya kami sumbat la jem bluberry.
so this is how the cookies look like

before we put in  the oven.


after baking!


i know it's maybe doesnt look like a normal tart, but we prefer to keep it that way.
bajet lain dari yg lain. muahahaha!
tart gulung leceh la.
memulakan tugas pagi subuh, kami selesai pada pukul 7 pg.
pergghh.. penat jugak la.
so merehatkan diri la pagi tu.
tepat pukul 10 pagi mata celik jugak la balik. sedap membuta fara ?
haha, come on, ahad kn ?
ibu pun masuk bilik,



ibu   : fara, mak lang datang. nk join tak buat kuih lain ?



saya cakap tak nak pun, ibu paksa jugak bangun.ngeh ~
so bersihkan diri, bantu lagi ibu dan mak lang (emak saudara) buat kuih lain pulak.
disebabkan saya terlambat, saya tak sempat la snap pic semasa adunan dicipta.
kuih seterusnya kami namakan

biskut kacang.

buat kuih ni pun sebab peanut butter murah. kahkahkah!



hambik ha. sebaldi peanut butter. haha!


kuih kali ni senang dan lg simple than before.
tekan sana, tekan sini and we are done. yippee..
and here's the picture.



love shape :)

flower shape.

why we make two different shape..?
bukan kami tak tetap pendirian, cuma satu yg mak lang buat.
satu lagi yg saya serta ibu buat. different tak ? 
even it's taste same! kihkih!
so itu sahaja setakat ini.
esok mahu buat kuih lagi.
  

: terima kasih daun keladi,lain kali datang baca lagi :

2 comments:

ade2mama said...

rajin:)

law fmly aku xla..bli jew..nk bt bz manjang..btter veli jew:P
uhuhu..nk satu???
hoyeii:P

budakijaupendek said...

ade2mama : nk satu datang la raya rumah nanti =)

copyright@budakijau.do not copy.