Thursday, 11 August 2011

CER CERITA SIKIT..

salam!


entry dibuat khusus untuk umat yg banyak mengelirukan saudari pendek ni. (saya)
so bacalah kalau rasa anda dh memporak perandakan hidupku. ngeh ~


=========================================================================


ada ajaran or maybe ALASAN oleh para perokok tegar yg mengatakan takpe atau tidak mengapa untuk merokok dibulan puasa dan tidak akan membatalkan puasa kerana rokok just dihisap bukan dimakan rokok tersebut.
adakah ini benar ??
saya amatlah daif dari segi ini sebab sy bukan perokok, tapi mana datang ajaran yg agak tidak bijak ini ?
jikalau tidak akan membatalkan puasa, kenapa merokok tepi semak abang ensem oi.. meh la sini, depan i..



=========================================================================



pabila statement yg dikeluarkan mengaburi mata dan telinga saya.
seperti :-


semah    : fara, aku ada story nk share ni. tentang sorang pompuan ni.
fara        : pompuan mana ni wei?
semah    : ala, yg mulut cam tuuuuuuttt tu.
fara        : tuuuuut tu apa? mulut lebar ke, mulut muncung macam itik ke?
semah    : ko pun kenal dia. kalau aku gitahu nama, mesti ko tak percaya. peragai buruk giler!
fara        : buruk cane tu?
semah    : ish2.. dia tu hipokrit, nampak je atas bertutup elok, bawah terbukak free woo.
fara        : siapa gerangannya itu ??
semah    : pandai-pandai la ko fikir sendiri.
fara        : la, tak gitahu pun sape.


ok, saya bergosip diatas.
tapi untuk apa mengelirukan kepala hotak saya yg dh memang kurang cerdik ni dengan story mory yg tak jelas sumbernya?
baik tak payah cerita. saya pun tak dapat dosa bergosip! hee...




=========================================================================




suatu petang yg aman tanpa kicauan burung gagak, saya dan adik keluar bersiar-siar.
orang bajet (seperti saya) selalu bagi alasan macam ni time mintak tolong orang lain untuk snapkan gambar


fara    : baby, tolong snap gambar aku. buat kenangan. boleh kn?
kiela   : eleh, dh nk bajet cakap jelah. nanti mintak aku snap sampai sepuluh kali kn?





ketika beliau nk mengAIM gambar saya elok-elok,
tiba-tiba beliau terdiam. lalu saya bertanya kepada beliau


fara   : hah, kenapa? aku buat aksi lucah ke?
kiela  : takdelah.. dulu ade penceramah datang, dia berceramah tentang tanda " peace " ni. dia cakap tak boleh buat.
fara   : sebab apa tak boleh buat?
kiela  : entah. dia cakap tiru orang kafir.



ok, sila alert saya kalau memang TAK boleh buat tanda " peace " ni.
dulu saya pergi jugak kelas fardu ain, siap ada sijil lagi, berdaftar ok tapi takde pulak ustazah melarang saya buat tanda peace ni.
saya bukanlah apa, si adik tu pelajar sekolah lagi.
bermakna dia masih BELAJAR lagi.
cuma kenapa di ajar dengan perkara ini?
saya tanya ibu pun, dia cakap tak pernah dengar tanda " peace " diharamkan.
anda pernah dengar ke?
sesiapa tahu sila ALERT saya ye. tak nak pulak nanti ada yg berkata-kata saya  LANCANG dalam blog ni. kihkihkih!




** yey.. abah balik berpuasa dirumah.



: terima kasih daun keladi,lain kali datang baca lagi :

25 comments:

sleeping_maniac90 said...

xpna dgr tnda peace nih hrm hoho

Ungu Violet said...

errr...ye ke tanda peace x leh buat...tanda tu kan bentuk V jek...huhu

budakijaupendek said...

sleeping_maniac90 : tulah.. penceramah mana la ajar adik i begitu. muahaha!

budakijaupendek said...

Ungu Violet : yup. bukan tnda T pun kn3?? tak mengerti =.=

tehais said...

memang tak tau plak takleh buat peace.huhu

p/s: lama saya tak lalu 'sini' :)

Azie Azman said...

haha..biar betul ni?
azie dah la suke je buat peace ;P

budakijaupendek said...

tehais : lamanya menghilang! rindu3 ~

budakijaupendek said...

Azie Azman : samalah kita. tak comei pic tu kalo tak buat peace! hahar ~

Dreamy Girls said...

sweet sgt pic ni. sgt2 suke ^_^

cik bulan said...

peace tu sbb sama ngan iluminati ape tah..ada gak pnah dengar..

*tapi tu je pose yg bulan reti..hahahaha

Far8 budak baik said...

ehhh..ingt ape tadi..
mmg tanda peace tak ley buat ehh..
uwaaaa..tapi kau takdee niat lain
pun..camner uh..

budakijaupendek said...

Dreamy Girls : thanks! =)

cik bulan : apa betul la teori ni? sila sahkan kebenarannya. ngehehe ~

Far8 budak baik : memang takde niat pun =.=. tapi andai itu salah, sy tak buat dh la.

Yan Scards said...

ehh..takleh ek wat peace
tak penah dgr plak sblum ni

aiseh ~ ape pun xbleh! huuuuuuu

Si Pengembara said...

humm..saya pun tak pasti kesahihan ceritanya..
tapi betullah macam cik bulan kata.. ianya adalah simbol tertentu bagi freemason/illuminati/yahudi dan sebagainya yg membawa makna.. macam tanda "rock n roll" yang kita selalu buat tuh.. sajauh mana kebenaranya saya tidak pasti.. cuba bertanya pada yang pakar..tapi kalau awak terasa ragu2 atau syubhah.. tinggalkan lah.. huhuhu..
harap2 sikit sbnyak dapat membantu..

budakijaupendek said...

Yan Scards : entah la. saya pun terkeliru.



Si Pengembara : wah, ekk2?? ragu2 ke tak ye, um tak kot. hehe. rasa macam tak salah tapi thanks sebab berkongsi info. =)

hatikubaik|mohdhazlan Dreadlock said...

cun dak ija ..haha


jgn ponteng pose k :)

peace!

oranglidi said...

rokok tu ak rasa ak penah dengar org ckp dia kan dalam bentuk wap, so kalu dah sedut masuk kira mmbtalkan la kut.

quote dr ust zaharudin:
"ini kerana asapnya telah menghasilkan jisim2 kecil di dalam mulut dan akhirnya di telan ke perut.. selain itu, terdapat juga yang naik ke otak (bhgian otak juga di angap salah satu antara tiga area yang dianggap perut oleh para ulama dalam hal batal puasa ) iaitu perut, bahagian bawah sekitar kemaluan dan dubur, dan ketiga iaitu bhagian di otak)"

takpun rujuk sini:

http://konsultasisyariah.com/rokok-membatalkan-puasa

point ke dua tu, bahaya gk sebar crita yg x tau asal usul sahih ke tidak. so bek xyh amik port. hehe

yang lmbang peace tu xda la xleh nye.. boleh je. pmimpin hamas pn slambe je angkat peace.

sekian. hehehe

oranglidi said...

oh ye. trimas sudi snggah blog ak nu. haaha.

budakijaupendek said...

hatikubaik : peh puji. malu i. haha, thanks si encem =D



oranglidi : walau komen mu pnjang berjela, sy tetap bce. ngehehehe..
amat berinformasi. terima kasih. peace! =D

Diya Lolipop said...

llaaaar...xblh ker ish dah byak gak buat pin nie huhuhu xpe nnti sye tye uztaz(tayelah ustaz tv9 heeh

budakijaupendek said...

Diya Lolipop : dipersilakan bertnya :) malu bertnya sesat jalan. ngehehe ~

Cik Ca'ah said...

klw mcm tu ape pon tak bley. hahaha

budakijaupendek said...

Cik Ca'ah : kita boleh kn la. make our own rules. hoho!

HARITH ISKANDAR said...

errr bab pic(peace) tu no komen sbb xtau lak,tp yg pastinya picture tu lawa..hehe :p

budakijaupendek said...

HARITH ISKANDAR : ececeh.. terima kasih puji ciptann Tuhan ni. nah 20 sen! =D

copyright@budakijau.do not copy.