Thursday, 21 July 2011

KECUAIAN

Lalalalalala ~
tiba-tiba terasa senang hati.tajuk entry diatas memang ada kaitan dengan sy.tapi orang tu pun CUAI gak.
yelah,bab pelupa memang sy tak nafikan.sy dikategorikan orang yg pelupa.
tahap kronik tak lg,masih stabil lg ni.macam bab tarikh lahir family,bestfriend,mr.syafiq..
Ok,apa itu kecuaian??


Kecuaian atau kelalaian ialah keadaan tidak berhati-hati atau tidak bersungguh-sungguh dalam melakukan sesuatu. Lalai selalu dialami oleh manusia yang leka dan asyik dalam melakukan sesuatu aktiviti.
Kecuaian merupakan satu konsep sah dalam undang-undang yang boleh menyebabkan seseorang itu terpaksa memberi pampasan.
sumber : MR GOOGLE la.hehe.


pampasan tu.haha.tapi kalau situasi begini??


Disuatu pagi yg sejukkk...

fara   : baby,cepat.aku hantar ko sekolah.dh lewat ni.siapa suruh ko snooze alarm tu hah??
baby : tak membebel pagi2 tak boleh ke ko? pergi la start enjin dulu.
fara   : hah..mana pulak kunci ni? ko letak mana kunci semalam baby?
baby : hei hamboi..mak cik,ko yg last guna semalam.aku pulak...


ok,sy cari tempat paling senang la kn,box tempat gantung kunci tuuu..tiada..meja solek? tiada... tempat letak helmet? pun tiada..fine! jam dh pukul 7.30 pg.sah memang laju sy bawak motor nanti.dimana? dimana ko kunci?
ok.lastly jumpa dekat motor tergantung baik punya....! nk mintak pampasan dari siapa?
biasalah la tu kn,kalau nk cepat,time tu la semuanya takde,kunci la tertinggal,purse la tertinggal.gelabah la katakan.
tapi kalau cuai tentang benda penting?? or something yg kalau difikirkan bakal hilang dan agak menyusahkan diri sendiri.seperti :



abah : fara,ke sini ko kejap.turun bawah sekarang.
fara   : err..kenapa bah?
abah  : nk tanya,mana ko letak pasport ko?
fara    : dalam laci meja sy.
abah   : ko pasti?

fara    : kurang pasti.err..sy cek jp.
abah   : tak payah.disini pasport ko..
( sambil abah menunjukkan pasport ditangan beliau  )

fara    : abah ni..sengaja nk tengok muka remaja sy.mengada-ngada..hihik!
abah   : hah..tebiat ko? abang yg jumpa pasport ko tadi.tulah ko,cuai.CUAI!!
fara    : errr..ok2.sy naik atas sekarang. ( takuttt...sob3 )

huuu..kena marah sebab cuai.tapi ada jugak orang lain yg cuai.hehehe..
seperti..contoh terdekat ialah Mr.Syafiq a.k.a Mr.sedut.sedut tu nama panggilan beliau.sebab apa sedut?
hanya mereka yg penting je tahu. :)
selain dari hobi beliau skodeng sy,beliau pun sama jugak cuai macam sy.wah..sedapnya mengutuk beliau.
setahu sy,beliau sudah kehilangan beg kesayangan yg diberikan oleh ayahanda yg sudah berusia 4 tahun.
memang dia sayang beg tu.even nampak agak........faham2 jelah.dh 4 tahun kn..hihik!




ini beg tersebut.teeettt..tipu! itu beg girl.

inilah beg yg dimaksudkan..ahh..gila poser mr.sedut ni,kahkahkah..

sebelum ni,memang dia akan bawa beg tu kemana-mana sahaja.ke tempat kerja pun dia bawa.sebab mr.sedut banyak make-up yg nk dibawa.bedak compact lg,eye liner.( tipu3! ) oh,memang sengaje perli sebab dia sendiri pernah bertanya
" sy macam perempuan ke bawak beg macam ni kemana-mana? "
tapi sebab CUAI..dia kehilangan beg dia tu.ulasan beliau ialah :
 " sy pun tak pasti bila sy hilang beg tu.macam mana sy nk cari katne beg tu hilang sedangkan sy tak sedar pun dh hilang.sedar pun sb nk amik kunci kereta,tup2 dh hilang.nasib baik duit sikit je dalam wallet.hahahaha " ( gelak? wallet hilang boleh gelak? )


wallet2,kenapa ko hilang ditangan orang lain.masuk la poket sy ke.ngagagaga ~

antara barang yg dilaporkan hilang ialah kunci kereta beliau,wallet including i.c,kad bank,lesen memandu.
 barang2 penting tu bg sy.bg dia? entah la.dh hilang i.c apa lg,bayar la brother.mahal tu.eiii...membazir duit je.baik pergi salon cuci rambut ke,beli lolipop ke,or beli cheese tart ke..
kehilangan kedua beliau ialah kunci motor.


sedut : tengah tunggu kunci motor spare ayah bawak.kunci motor hilang tadi.
fara   : macam mana boleh hilang?
sedut : ntah la,alih2 dh hilang je.
fara   : penjelasan atau ulasan tu?

sedut : sy tak sedarlah.mintak maaf.
fara   : kenapa cuai ni..huh..kalau awek hilang mcmmna?

sedut : tak..awek takkan hilang.huhu.


cuai lagi...boleh tak kita nk elakkan cuai ni?
macam ibu sy.dia pernah naik motor tanpa helmet.baru keluar 1minit je dh patah balik.sy tanya kenapa dan beliau jawab
 " aku terlupa pakai helmet.patut pn ringan je kepala "
erkk..ibu?? nk kata takde kesen dh ada.bukan P lg dh pn.nasib sedar.kalau tak sedar lalu pulak depan balai? jawab sendiri la bu..hehe


* conclusion : kecuaian sudah sebati dengan manusia.tidak dapat dielak lg :)
: terima kasih daun keladi,lain kali datang baca lagi :

2 comments:

Misshy Innz said...

lelaki tak pernah hilang awek . haha .

budakijaupendek said...

hehe.
mane la thu innz.
asyik cuai je.

copyright@budakijau.do not copy.